2009年1月30日
Kay Schmidt, CPSA President
ケイ・シュミット
◇CPSA代表
◇ウェブサイト http://www.cpsa201.org/galleryschmidt.html
・色鉛筆で絵を描くことについて
子供の時から絵を描くのが好きで、大学もファインアートを専攻しました。結婚して子供を持ち、徐々に絵を描くことをしなくなりましたが、いつもいろんなアートやクラフトをかじってはいました。
私は(文字通り)線を引いて描くことが好きで、筆を使って塗り描いてできた作品に満足したことは一度もありませんでした。色鉛筆は、学校の宿題をしたり小さな植物画を描いたりして、断続的に何年もの間使用していました。
色鉛筆はコントロールができ、作品の中に細部を組み込んで描くことができます。また色鉛筆は、薄くて淡い色から鮮明な色まで色彩の幅豊かであることも、ファインアートの画材として使おうと思った理由です。またそれに加えて、比較的安価であり、手が汚れたりもせず、短時間でも長い時間でも作業ができるという便利さも理由です。
私が色鉛筆という画材に対して本当に興味を持ったのは、1994年に地元の新聞で第2回CPSA展覧会の記事が大きく載せられ、その鮮明な絵の写真を見たときでした。そして、幸いにも私の住むオレゴン州ポートランドにCPSA支部があったため、即座に入会しました。
Since childhood, I have loved to draw and my major in college was Fine Art. After getting married and having kids, I gradually stopped doing art – though I always dabbled at various arts and crafts.
Drawing (in the literal sense) was my preferred way of working, and I was never happy with my efforts using paint media. I had used colored pencils off and on over the years to do school assignments and small botanical drawings.
Colored pencils provide control and allow me to incorporate detail in my work. They also offer a full range of color, from subtle to brilliant. In addition, they are relatively inexpensive, not messy, and convenient for working short or long periods of time.
My interest in the colored pencil medium really began in 1994 when a local newspaper printed a full page article with photos of the brilliant paintings in the 2nd CPSA International Exhibition being held in my area. Fortunately there was a CPSA chapter here (Portland, Oregon) and I immediately joined the organization.
・色鉛筆協会への入会、協会運営について
協会へは、色鉛筆を使って描く技法を学びたいと思ったので入会しました。色鉛筆を使って絵を描いた経験のあるアーティストと直接会うことが、学ぶためには一番良い方法です。そして私はすぐに、協会会報の編集の仕事を勤め、その後支部長になりました。1999年に始めてCPSAの集会に出席したあと、協会委員会のことがわかるようになり、また協会の目指す目的をより認識しました。最終的に、メンバーシップ委員長に志願し、選ばれました。あるひとつのことが次へとつながり、いつの間にか協会代表に選ばれました。
アーティスト達がCPSAや私達の姉妹協会であるイギリスUKCPS・日本JCPSをサポートしようと思う最も重要な理由は、団結して声を上げることのみがファインアートの画材として色鉛筆が重視され関心を得ることになるということになるからなのだと、私は信じています。たった一人の個人であれば、例えば、ASTM説得して、色鉛筆の耐光性の基準を上げることを要請するなどできなかったことであり、それはCPSA、色鉛筆メーカーそしてその他アート協会の努力あってのことでした。
※JCPSより補足
ASTMとは、米国材料試験協会(American Society for Testing and Materials)のことです。米国材料試験協会はCPSAの要請を受けて、光に対する色持ち度を示すASTM D6901基準を作りました。その基準を満たしている色鉛筆が日本国内でも発売を開始しています。
I joined CPSA and the local District Chapter because I wanted to learn the techniques of using colored pencils. The best way to learn is by meeting face to face with artists who have experience using the medium. Before long I was serving as the chapter newsletter editor and then as chapter president. After attending my first CPSA convention in 1999, I became acquainted with the Governing Board and more aware of the broader goals of the organization. I ultimately volunteered and was elected to be the CPSA Membership Director. One thing led to another, and next thing I knew, I was elected President.
I believe the most important reason for artists to suppor CPSA and its sister societies in the United Kingdom and Japan is that only a united voice can gain respect for colored pencil as a fine art medium. No single individual, for example, could have persuaded ASTM to develop the standard for lightfastness – that required the efforts of CPSA, colored pencil manufacturers, and other art organizations.